Certyfikat Google Certified Educator Level 2 (GCE L2) jest przeznaczony dla nauczycieli, którzy nie tylko biegle posługują się narzędziami Google, ale także potrafią je kreatywnie i strategicznie integrować w celu transformacji procesu nauczania i uczenia się.
Charakterystyka certyfikatu i korzyści z jego uzyskania
Poziom 2 skierowany jest do edukatorów, którzy są uznawani za "super użytkowników" narzędzi Google i potrafią wykazać się zaawansowanymi umiejętnościami w zakresie integracji technologii w swojej praktyce pedagogicznej. Certyfikat ten formalnie potwierdza biegłość w stosowaniu zaawansowanych strategii wykorzystania narzędzi Google w klasie, wykraczających poza podstawowe funkcjonalności. Uzyskanie GCE L2 otwiera drzwi do dalszego rozwoju zawodowego i jest często postrzegane jako warunek wstępny do bardziej prestiżowych programów, takich jak Google Certified Trainer (Certyfikowany Trener) oraz Google Certified Innovator (Certyfikowany Innowator). Egzamin GCE L2 koncentruje się na sensownych i kreatywnych sposobach integrowania w klasie kompetencji XXI wieku, takich jak krytyczne myślenie, kreatywność, współpraca i komunikacja, przy użyciu narzędzi Google.
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne
Chociaż nie zawsze jest to formalny wymóg, zaleca się, aby kandydaci do GCE L2 posiadali już certyfikat GCE Level 1. Niektóre źródła wskazują wręcz, że kandydaci powinni posiadać certyfikat Poziomu 1 oraz znaczące doświadczenie w wykorzystywaniu narzędzi Google Workspace w edukacji. Kluczowe umiejętności obejmują zdolność do personalizacji procesu nauczania poprzez wdrażanie modeli takich jak nauczanie projektowe (Project Based Learning), odwrócona klasa (Flipped Learning) czy nauczanie mieszane (Blended Learning), z efektywnym wykorzystaniem narzędzi Google. Od kandydatów oczekuje się znajomości zaawansowanych strategii integracji technologii Google w klasie, w tym umiejętności różnicowania instrukcji w zależności od potrzeb uczniów. Ponadto, egzamin weryfikuje zdolność do wykorzystania narzędzi Google w celu angażowania się we własny rozwój zawodowy oraz pełnienia roli lidera w społeczności edukacyjnej.
Omówienie aplikacji objętych egzaminem L2
Egzamin GCE Level 2 obejmuje nie tylko zaawansowane funkcje narzędzi znanych z poziomu L1, ale także szereg dodatkowych aplikacji i platform. Kandydaci powinni wykazać się biegłością w następujących obszarach:
Google Drive (zaawansowane): Zaawansowane opcje udostępniania plików i folderów, strategie efektywnej organizacji zasobów, zarządzanie dużymi zbiorami danych, wykorzystanie współdzielonych dysków.
Google Docs (Dokumenty Google - zaawansowane): Tworzenie i formatowanie tabel, wstawianie i edycja obrazów, tworzenie i zarządzanie hiperłączami, zaawansowane opcje formatowania tekstu i układu strony, wykorzystanie dodatków rozszerzających funkcjonalność, w tym stosowanie inteligentnych elementów (Smart chips).
Google Sheets (Arkusze Google - zaawansowane): Stosowanie zaawansowanych funkcji (np. SORT, UNIQUE, FILTER, COUNTIF, SUMIF, VLOOKUP), tworzenie i interpretacja tabel przestawnych, wykorzystanie wykresów radarowych i innych zaawansowanych typów wizualizacji, importowanie i praca z zewnętrznymi zbiorami danych, stosowanie formatowania warunkowego do analizy danych, efektywna analiza dużych zbiorów danych.
Google Slides (Prezentacje Google - zaawansowane): Tworzenie interaktywnych prezentacji z wykorzystaniem hiperłączy i przycisków akcji, osadzanie różnorodnych obiektów multimedialnych, dodawanie interaktywnych kart do filmów YouTube zintegrowanych z prezentacjami.
Google Forms (Formularze Google - zaawansowane): Wykorzystanie logiki warunkowej (przejście do strony na podstawie odpowiedzi), zaawansowane ustawienia zbierania i walidacji odpowiedzi, integracja z Arkuszami Google w celu pogłębionej analizy danych.
Google Classroom (zaawansowane): Różnicowanie zadań dla poszczególnych uczniów lub grup, wykorzystanie zaawansowanych funkcji oceniania (np. rubryki oceniania), udostępnianie materiałów i zarządzanie klasą z urządzeń mobilnych.
Gmail (zaawansowane): Wykorzystanie funkcji eksperymentalnych (Labs), takich jak cofanie wysłanej wiadomości, tworzenie i stosowanie szablonów odpowiedzi (Canned Responses), personalizacja skrótów klawiaturowych.
Google Calendar (Kalendarz Google - zaawansowane): Tworzenie i zarządzanie miejscami na spotkania (Appointment Slots), dodawanie załączników do wydarzeń w kalendarzu, wykorzystanie funkcji eksperymentalnych (Labs).
Chrome (zaawansowane): Zaawansowane zarządzanie rozszerzeniami i aplikacjami, w tym tworzenie prywatnych kolekcji aplikacji dla uczniów lub grup.
Google Drawings (Rysunki Google): Tworzenie schematów, diagramów, map myśli, infografik i innych materiałów graficznych na potrzeby edukacyjne.
Google Sites (Witryny Google - zaawansowane): Tworzenie rozbudowanych portali klasowych, stron projektowych, cyfrowych portfolio dla uczniów, osadzanie szerokiej gamy treści i dynamicznych elementów z innych aplikacji Google.
YouTube (zaawansowane): Tworzenie i zarządzanie własnym kanałem edukacyjnym, tworzenie playlist tematycznych, dodawanie interaktywnych kart i ekranów końcowych do własnych filmów, prowadzenie ankiet w kartach, wykorzystanie funkcji czatu na żywo podczas transmisji.
Google Maps & My Maps (Mapy Google i Moje Mapy): Tworzenie spersonalizowanych map, planowanie i realizacja wirtualnych wycieczek edukacyjnych, wykorzystanie map w nauczaniu opartym na lokalizacji (place-based learning).
Google Earth: Wykorzystanie interaktywnych globusów i map satelitarnych do eksploracji świata i realizacji projektów geograficznych, historycznych czy przyrodniczych.
Google Arts & Culture: Wykorzystanie bogatych zasobów cyfrowych z dziedziny sztuki, kultury i historii do wzbogacania lekcji i inspirowania uczniów.
Google Scholar: Efektywne wyszukiwanie literatury naukowej i artykułów badawczych, wspieranie uczniów w prowadzeniu własnych badań i projektów.
Google Keep (zaawansowane): Integracja z innymi narzędziami Google (np. Dokumenty, Kalendarz), zaawansowane techniki organizacji notatek i informacji.
Google Trends: Analiza trendów wyszukiwania w internecie, wykorzystanie tych danych do kontekstualizacji zagadnień i realizacji projektów badawczych.
Blogger: Tworzenie i prowadzenie blogów klasowych, uczniowskich lub tematycznych.
Screencasting: Nagrywanie ekranu komputera w celu tworzenia wideoporadników, instrukcji, prezentacji materiałów dydaktycznych i informacji zwrotnej dla uczniów.
Informacje praktyczne o egzaminie GCE L2
Podobnie jak w przypadku GCE L1, egzamin GCE Level 2 odbywa się online i ma ustandaryzowaną formę:
Format: Egzamin składa się 35 pytań. Dominują pytania wielokrotnego wyboru, pytania typu "dopasuj", pytania wymagające zaznaczenia wszystkich poprawnych odpowiedzi, a także nowy typ pytań polegający na porównaniu funkcji dwóch podobnych narzędzi Google.
Czas trwania: Na rozwiązanie zadań egzaminacyjnych przewidziano 180 minut. Podobnie jak w przypadku L1, wielu kandydatom udaje się ukończyć egzamin w czasie około 90 minut.
Koszt: Opłata egzaminacyjna wynosi $25.
Rejestracja: Proces rejestracji jest analogiczny do GCE L1 i odbywa się poprzez Google Teacher Center, a następnie system egzaminacyjny Kryterion.
Próg zdawalności: Aby uzyskać certyfikat, konieczne jest zdobycie co najmniej 80% poprawnych odpowiedzi.
Wymagania techniczne: Wymagania są takie same jak dla GCE L1: komputer z najnowszą wersją przeglądarki Google Chrome, stabilne połączenie internetowe oraz sprawnie działająca kamera internetowa.
Polityka powtarzania egzaminu: Zasady dotyczące powtarzania egzaminu są analogiczne do tych obowiązujących dla GCE L1.
Egzamin "open book/note": Podobnie jak w przypadku L1, kandydaci mogą korzystać z własnych notatek i zasobów online, jednak limit czasowy wymaga dobrego przygotowania i efektywnego zarządzania czasem.
Oficjalny kurs Google "Advanced Training" (lub jego odpowiednik, np. "Intermediate use of Google Workspace for Education Fundamentals" ) jest kluczowym zasobem przygotowującym do egzaminu GCE L2. Kurs ten jest dostępny bezpłatnie w ramach platformy Google Teacher Center. Celem szkolenia jest przygotowanie nauczycieli do zdania egzaminu GCE L2 poprzez opanowanie zaawansowanych funkcji narzędzi Google Workspace, dodatkowych aplikacji oraz strategii ich integracji w celu transformacji procesu nauczania i uczenia się.
GCE L2: Praktyczne zastosowanie narzędzi w edukacji.
Certyfikat GCE Level 2 to coś więcej niż tylko test zaawansowanej znajomości poszczególnych narzędzi. Jest to przede wszystkim egzamin z umiejętności projektowania autentycznych i angażujących doświadczeń edukacyjnych z wykorzystaniem technologii. Wymaga on od nauczyciela myślenia o pedagogice przed technologią, a następnie świadomego doboru i adaptacji odpowiednich narzędzi do realizacji zamierzonych celów dydaktycznych, często w sposób innowacyjny i niestandardowy. Nacisk kładziony jest na "zaawansowaną integrację", "kreatywne sposoby wykorzystania narzędzi", "personalizację nauczania" oraz "transformację procesu uczenia się".
Szeroki zakres narzędzi i umiejętności wymaganych na poziomie L2 (takich jak My Maps, Arts & Culture, Google Scholar, zaawansowane funkcje Arkuszy Google, czy Witryny Google wykorzystywane do tworzenia e-portfolio) sugeruje zastosowania wykraczające daleko poza standardowe zadania administracyjne czy tworzenie prostych materiałów dydaktycznych.
Wspomniane w programach szkoleniowych modele pedagogiczne, takie jak nauczanie projektowe (PBL) czy odwrócona klasa (Flipped Classroom), same w sobie wymagają od nauczyciela gruntownego przeprojektowania tradycyjnego procesu dydaktycznego. Dlatego też GCE L2 weryfikuje zdolność nauczyciela do pełnienia roli "architekta" cyfrowych środowisk uczenia się – osoby, która potrafi świadomie i kreatywnie wykorzystać potencjał narzędzi Google do wspierania głębszego uczenia się uczniów oraz rozwijania u nich kompetencji kluczowych dla XXI wieku. Jest to wyraźny krok od bycia jedynie użytkownikiem narzędzi do stania się ich świadomym integratorem i innowatorem pedagogicznym.